PROJEKT EDUKACYJNY -
„Tajemnice książki - czyli podróże po literaturze”
realizowany w ramach zajęć rozwijających kreatywne myślenie w KLASIE I
Rok szkolny 2019/2020
„Nikt nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować…”
Uczniowie klasy I w ramach zajęć rozwijających kreatywne myślenie będą realizować m.in. Projekt Edukacyjny pod hasłem "Tajemnice książki, czyli podróże po literaturze”.
Celem projektu jest:
– Rozbudzenie zainteresowań czytelniczych u dzieci.
– Zapoznanie dzieci z literaturą dziecięcą.
– Rozbudzanie zamiłowania do samodzielnego sięgania po książki.
– Nabywanie umiejętności świadomego i samodzielnego korzystania z zasobów biblioteki.
– Inspirowanie do wyrażania własnych myśli i przeżyć,
– Uświadomienie rodzicom wartości codziennego czytania.
– Rozwijanie fantazji, pobudzenie do aktywności i odkrywania rzeczy nowych.
- włączenie się w KAMPANIĘ SPOŁECZNĄ „Mała Książka – Wielki Człowiek”.
Termin realizacji Projektu: październik 2019 – czerwiec 2020 r.
Harmonogram działań:
1. Inauguracja projektu – uzupełnianie „Jesiennego drzewka czytelniczego” – zawieszanie tytułów ulubionych książek przez uczniów klasy I oraz dorosłych (nauczycieli, rodziców, dziadków) – październik 2019 r.
2. Zaprezentowanie rodzicom podczas zebrania referatu na temat: Wpływ czytania na rozwój dzieci” – październik 2019 r.
3. Wywiad z rodzicami lub dziadkami pt. „Co czytałem, gdy miałem naście lat?” – listopad 2019 r.
4. Współpraca z biblioteką.
5. Realizacja zadania „Czytanie na śniadanie” (czytanie wybranych książek podczas przerw śniadaniowych) – październik 2019 – czerwiec 2020.
6. Konkurs wiedzy: „Znamy te bajki”
Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:
• Buduje mocną więź między dorosłym, a dzieckiem.
• Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka.
• Rozwija język, pamięć i wyobraźnię.
• Uczy myślenia, poprawia koncentrację.
• Wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka.
• Poszerza wiedzę ogólną.
• Uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu.
• Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera.
• Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
Działania szczegółowe:
• Zorganizowanie w sali „Kącika książki” – w tym celu dzieci przynoszą do szkoły z domu swoje ulubione książki.
• Systematyczne, głośne czytanie dzieciom książek przez nauczyciela w ramach akcji „Czytanie na śniadanie”. Wspólne oglądanie i omawianie ilustrowanych książeczek dla dzieci.
• Nawiązanie współpracy z Biblioteką Publiczną w Siedlęcinie – zapoznanie dzieci ze sposobem wypożyczania książek, odpowiednim zachowaniem w bibliotece (miejscu publicznym).
• Zapoznanie z zasadami korzystania z książek w „kąciku książki”
w sali, z biblioteki, wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd.
• Wspólne z grupą układanie bajki o wymyślonych przez siebie bohaterach – „Księżniczka i rycerz”.
• Wykonanie ilustracji do wymyślonej przez siebie bajki.
• Wykonanie zakładek do książek.
• Zorganizowanie wystawki swoich prac na terenie szkoły.