Warsztaty ceramiczne w naszej szkole - 28.10.2015 r.

       Lepienie z gliny jest tradycją mającą kilkadziesiąt tysięcy lat. Stosowali glinę już pierwsi Egipcjanie do wyrobów naczyń, ozdób i budowy domów.
      W bieżącym roku szkolnym po raz kolejny wznowiliśmy współpracę z Panem Rafałem Klementowskim z zawodu etnologiem, z zamiłowania ceramikiem w celu przeprowadzenia cyklicznych warsztatów ceramicznych. W zajęciach biorą udział uczniowie klas I-III oraz dzieci z oddziałów przedszkolnych. Na zajęciach ceramicznych instruktor uczy jak nadawać glinie dowolne kształty i służy wszystkim radą.
      Glina jest materiałem bardzo plastycznym. Dzieci ćwiczą w niej rączki poprzez wyciskanie, wałkowanie, uderzanie, wyrabianie jej w najróżniejszy sposób. Jest to niewątpliwie aktywność wymagająca od dziecka pewnej fizycznej sprawności. Pierwszy kontakt z gliną, to poznawanie materiału, dotykanie, bawienie się nim w sposób zwykle nie nastawiony na realizacje jakiegokolwiek pomysłu. Myślę, że to bardzo ważny moment, ponieważ właśnie wtedy dziecko otwiera się na nowe doznania. Co więcej, często pierwsze spotkanie z daną masą warunkuje stosunek do pracy w glinie na bardzo długi czas. Trzeba zaznaczyć, że lepienie w glinie to nie tylko ćwiczenie sprawności ruchowej czy manualnej. Zajęcia z ceramiki są dla dzieci również bodźcem do rozwoju intelektualnego, rozwoju postrzegania i wyobraźni. Dzieci przychodzą zwykle z wielkim zapałem do lepienia. To, co wydaje mi się najbardziej fascynujące w prowadzeniu zajęć z ceramiki dla najmłodszych, to ogromne emocjonalne zaangażowanie podczas pracy. To szalenie interesujące doświadczenie, ponieważ emocjonalne zaangażowanie dzieci w proces twórczy gwarantuje pracę o wielkiej sile wyrazu.
Wyrzeźbione przedmioty ( kubeczki, miski , wazoniki, skarbonki, kominki) w celu utwardzenia wypalane są w temperaturze ok. 1000 °C. Glina jest tworzywem zaskakującym, błotnistą mazią, która pod wpływem dotyku, zmienia swoje oblicze.
          Podsumowując, należy stwierdzić, że lepienie w glinie wpływa w znaczący sposób na rozwój wyobraźni przestrzennej i myślenia abstrakcyjnego. Co więcej, praca z masą ceramiczną pomaga dzieciom skoncentrować się na własnych myślach i uczuciach.
                                                                                           Krystyna Sos

2015-10-28