W dniu 7 grudnia 2016 roku klasy III, IV i V wraz z wychowawcami wybrały się na wycieczkę do Centrum Edukacji Ekologicznej i Krajoznawstwa "Salamandra" w Myśliborzu.
Wycieczka trwała 2 dni. W pierwszym i drugim dniu wycieczki uczniowie brali udział w warsztatach organizowanych na terenie ośrodka edukacyjnego.
Były to zajęcia przyrodnicze i laboratoryjne ukierunkowane na poznanie wartości walorów przyrodniczych. Sprzęt, który dostępny był na warsztatach pozwalał na rozszerzenie i pogłębienie wiedzy o otaczającej nas przyrodzie oraz na przeprowadzenie doświadczeń biologiczno – chemicznych. Program zajęć prowadzony był przez niezwykle zaangażowaną i profesjonalnie przygotowaną kadrę dydaktyczną. Tematyka przeprowadzonych warsztatów to:
- Wykonanie papieru czerpanego
- zapoznanie z historią i techniką powstawania papieru,
- samodzielne wykonanie kartki papieru czerpanego oraz wykonanie na niej świątecznego obrazka
- Fotosynteza – magiczna fabryka pokarmu
- odkrycie, co kryje w sobie roślina?
- wyjaśnienie, dlaczego liść jest zielony?
- wykonywanie doświadczenia związanego z rozdzieleniem barwników
- Produkcja mydła glicerynowego
- sprawdzanie działania mydła na rozpuszczalność tłuszczy i oleju w wodzie
- określenie wpływu twardości wody na własności mydeł
- Życie i budowa mrówki
- rola mrówki w przyrodzie
Wielką atrakcją, szczególnie dla uczniów, którzy nigdy nie brali udział w wycieczce dwu- lub wielodniowej był sam wspólny nocleg. Uczniowie mogli doświadczyć wielu wrażeń płynących ze wspólnego spędzenia czasu z koleżankami i kolegami.
Myślę, że taka dwudniowa wycieczka nie tylko wzbogaciła wiedzę uczniów, ale przede wszystkim nauczyła samodzielności w wykonywaniu czynności samoobsługowych, higienicznych oraz odpowiedzialności za siebie i swoich rówieśników.
Na wycieczce zawiązały się bliższe przyjaźnie między uczniami. Można było zauważyć wzajemną pomoc oraz życzliwość.
P.S. Spostrzeżenia ze strony nauczyciela- opiekuna:
,,Na wycieczce mieliśmy okazję poznać swoich wychowanków z innej strony ich życia. Dostrzegliśmy wiele niewykorzystanych umiejętności i zalet dzieci, które w życiu szkolnym trudno jest zauważyć. To doświadczenie pokazało nam, jak wiele do zaoferowania ma każde dziecko. ”